Social ondernemerschap en waarom het belangrijk is?
Deze kennistegel biedt een basisinleiding tot de principes en praktijk van sociaal ondernemerschap. Er wordt begonnen met een definitie van sociaal ondernemerschap en een verkenning van het groeiende belang ervan in de context van wereldwijde uitdagingen en de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s). De inhoud maakt onderscheid tussen sociaal ondernemerschap en traditionele bedrijfsmodellen, waarbij de unieke, doelgerichte aanpak wordt benadrukt.
Ben jij een (toekomstige) sociale ondernemer?
Wil je een onderneming starten of laten groeien die sociale of milieuproblemen aanpakt – en niet alleen gericht is op winst? Word je gedreven door een maatschappelijke missie, maar denk je ook als een ondernemer? Dan ben je mogelijk al actief als sociale ondernemer, of op weg daar naartoe. Op deze pagina vind je een korte introductie.
Wat is sociaal ondernemerschap?
Sociaal ondernemerschap is het op innovatieve wijze zoeken naar oplossingen voor sociale, milieugerelateerde en economische uitdagingen. Het houdt in dat ondernemersprincipes worden toegepast, niet alleen om winst te genereren, maar vooral om betekenisvolle en duurzame maatschappelijke waarde te creëren.
Kerndefinitie: Volgens Mair & Marti (2006) is sociaal ondernemerschap:
“Het proces van het identificeren, evalueren en benutten van kansen om maatschappelijke waarde te creëren, wat kan plaatsvinden binnen of tussen de non-profitsector, de commerciële sector en de publieke sector.”
Het draait om het toepassen van ondernemend denken op maatschappelijke verandering, waarbij de volgende elementen samenkomen:
- SDG1: Geen armoede
- SDG3: Goede gezondheid en welzijn
- SDG4: Kwaliteitsonderwijs
- SDG13: Klimaatactie
Wat is sociaal ondernemerscha?
Sociale ondernemers richten zich op urgente uitdagingen zoals armoede, ongelijkheid, klimaatverandering of toegang tot onderwijs en zorg. Ze zetten ondernemerschap in voor maatschappelijke impact. In plaats van winst als einddoel, staat het creëren van waarde voor mens en planeet centraal. Veel sociale ondernemingen dragen direct bij aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties, zoals:
- SDG1: Geen armoede
- SDG3: Goede gezondheid en welzijn
- SDG4: Kwaliteitsonderwijs
- SDG13: Klimaatactie
Social entrepreneurship
Hoe we je kunnen helpen?
Waar sta je en welke groeirichting kies jij?
Ondernemingsmodellen met een missie
Sociale ondernemingen kunnen verschillende vormen aannemen: van non-profits met een ondernemende aanpak tot hybride modellen die winst combineren met maatschappelijke impact.
Ze bewegen zich op een spectrum — maar altijd met een duidelijke missie. Deze organisaties spelen een belangrijke rol bij het aanpakken van zogeheten ‘wicked problems’: complexe, hardnekkige vraagstukken die vragen om creatieve, lokale en schaalbare oplossingen.
Wie en waarmee we jou kunnen helpen? Vraag het een van de experts.
Zoek jij waardevolle connecties voor jouw impact startup?
Vind kennis in het netwerk
Bij Startups for Society en events als The Connection draait het om verbinding. Ontmoetingen met mede-ondernemers, experts, mentoren en investeerders die jouw visie begrijpen en willen helpen die te realiseren.
Samen creëren we kansen, versnellen we groei en maken we een positieve impact op de samenleving.
Sluit je aan en bouw met ons aan een betere toekomst!
Wie en waarmee we jou kunnen helpen?