AI-revolutie in de dementiezorg

Alzheimer.App – dé AI-revolutie bij dementie(zorg) – is meer dan een app. Het is de slimme hub in een netwerk van ondersteuning die naasten, zorgverleners en mensen met dementie verbindt met wat écht helpt, precies afgestemd op hun beleefde wereld.
>
AI-revolutie in de dementiezorg

Peter Spijkers is initiatiefnemer van de Gelukshoeve in Diessen: een woon- en dagbeleving en Bij Jou Thuis voorziening voor mensen met dementie. Als ondernemer geeft hij graag terug aan de maatschappij op een manier die directe impact maakt. Vanuit die drijfveer is hij 5 jaar geleden gestart met de Gelukshoeve. Een ervaring die hem niet alleen veel kennis heeft gebracht over de belevingswereld van mensen met dementie en hun naasten, maar ook over de specifieke behoefte van professionals en mantelzorgers over hoe om te gaan met dementie.

 

Inzicht in de wereld van dementie 

Peter: “Wat veel mensen niet weten is dat iemand met Alzheimer het leven in omgekeerde volgorde beleeft. Van oud terug naar jong. Stel je partner is terug in een fase van zijn of haar leven waar jij als partner nog geen deel van uitmaakte. Dan ontstaan onduidelijke situaties. Want wie ben jij dan immers? In de beleving van de patiënt ben jij een onbekende. Met alle gevolgen van dien. Maar ook harde geluiden bijvoorbeeld. Iemand met dementie is prikkelgevoelig. Als je bestek tijdens de afwas in de lade gooit, dan kunnen daar conflictsituaties uit ontstaan. Die makkelijk op te lossen zijn als je weet wat de werkelijke onderliggende oorzaak is.”

Peter is van huis uit programmeur en koppelt techniek graag aan oplossingen. Peter: “We hoorden steeds vaker over situaties die makkelijk op te lossen zijn, als je maar weet wat er speelt. Daar moesten we iets mee doen. Dus ben ik een Large Language Model (ChatGPT, red.) gaan programmeren op de methodieken die ik mij inmiddels eigen had gemaakt. Vanaf dat moment is alles eigenlijk gaan rollen en is Alzheimer.app heel snel ontstaan.”

Impact areas

"Midpoint heeft zóveel waarde toegevoegd met hun netwerk en kennis. Toegang tot financiën, maar ook toegang tot een netwerk van zorgorganisaties waar ik als Peter niet zo snel binnenkom. "

Peter Spijkers
, Founder Alzheimer.app

Inzicht om mee te handelen

Als gebruiker stel je de app een vraag over een situatie die zich voordoet. De app geeft je vervolgens een concreet advies. “Je voedt als het ware het model met specifieke informatie gericht op een persoon, waardoor de app heel concreet is. Ook als je de patiënt niet kent, geeft de app jou inzicht waar je gericht mee kunt handelen. We hebben een variant voor de naasten, voor de zorgverlener, voor zorgorganisaties, voor mensen met dementie zelf en voor alle partijen die eraan willen koppelen”, aldus Peter.

Peter: “Ik wilde snel starten met bouwen en aan de slag. Daar is subsidie voor nodig. Als ondernemer ken ik verschillende incubators en initiatieven die ondernemers ondersteunen. Vaak zijn het procedureorganisaties die veel zeggen maar weinig doen. Van Midpoint wist ik dat ze hun zaakjes beter op orde hebben. Ik heb contact met ze opgenomen. Afspraak gemaakt, langsgegaan en mijn verhaal verteld. Bas Snels zat daarbij aan tafel.”

 

In contact met relevante partijen

Vervolgens kwam The Connection. Peter: “Schrijf je in, was het advies. Nu hoef ik niet zozeer met mijn kop in de krant, behalve als het doelmatig is. En dat is dit. Het belangrijkste is dat ze mij met de juiste partijen in contact hebben gebracht. Onze million dollar question was contact krijgen met subsidiepartijen, maar wel partijen met de juiste inslag. Dat is gelukt. De overkoepelende investeringsmaatschappij Investeringsfonds Ouderenzorg waar verschillende organisaties in betrokken zijn, heeft concrete interesse. Toen wist ik dat we heel snel gas konden gaan geven en de app gaan bouwen.”

De app staat inmiddels op een website. Zodra de puntjes op de i staan, gaat de app de app-store in en kunnen naasten en zorgmedewerkers de app gebruiken. “We zitten ook aan tafel bij andere partijen en zorgorganisaties die in willen stappen, wat ons richting de toekomst zeker gaat helpen. Bij veel organisaties zoals Midpoint zit je heel veel te praten, zonder dat iets van de grond komt. Dat is zeker niet gebeurd. De gesprekken zijn altijd doelgericht en waardevol. Af en toe een kort contact, maar altijd to the point. Ze hebben een groot netwerk en weten je meteen aan de juiste partijen te koppelen”, zegt Peter afsluitend.

 

Wil jij maatschappelijke uitdagingen aanpakken en omzetten in een duurzame onderneming? 

Ontdek hoe we jou kunnen ondersteunen op jouw weg naar succes!

betrokken business
coaches & experts

Business Coach

Christian van Hulten

christianvanhulten@midpointbrabant.nl
Financieringsspecialist

Bas Snels

bassnels@midpointbrabant.nl