Toen Maryze Zembowicz in 2021 afstudeerde in de rechten wist ze dat ze eigenlijk wilde ondernemen. Niet druk maken over de erfafscheiding van buren, maar bezig zijn met het voorkomen van voedselverspilling en bijdragen aan een betere gezondheid. Die gedachte werd de katalysator voor ChillBits, haar startup die ijsblokjes maakt van geredde groenten, fruit en kruiden. Een eenvoudig maar innovatief concept dat twee grote maatschappelijke uitdagingen aanpakt: voedselverspilling en ongezonde drankgewoonten.
Als fervent frisdrankdrinker wilde ze graag overstappen naar een gezondere variant zonder suiker. “Maar ik lust geen water”, vertelt ze. “En gezonde alternatieven zijn er niet. In de supermarkt vind je vooral veel siropen en andere producten met toegevoegde suikers. Geen enkel alternatief is 100% puur natuur.” Zo begon het experimenteren in haar eigen keuken, van simpele aardbeienijsblokjes tot de huidige complexere combinaties. “In de loop van de jaren is het idee een beetje geëvolueerd en uitgegroeid tot iets moois.”
Zonder achtergrond in de voedingsindustrie heeft Maryze alles vanaf nul opgebouwd. “Ik had in het begin echt de mentaliteit om alles zelf te kunnen en te willen doen,” vertelt ze. “Ik kwam er al snel achter dat ik hulp nodig had. Een gesprek met een grote verpakkingsproducent in Amsterdam zette haar op het juiste pad. Via hen kwam ze in contact met een freelance specialist die haar verhaal op punt zette, de vormgeving en de naam Chillbits ontwikkelde.
Een compleet nieuw product op de markt zetten heeft veel aanlooptijd nodig. Dat biedt mooie kansen en stevige uitdagingen, met name op het gebied van sales en netwerken. Maryze leerde Midpoint Brabant kennen via een contact op een food-startup evenement. Na een kennismakingsgesprek kwam ze in contact met Emile Stappaerts van Midpoint, die nu fungeert als haar coach en mentor. “We spreken maandelijks om de status door te nemen. We knippen mijn taken op en stellen doelen voor de komende maand op. Emile helpt mij ook om actiever te zijn in sales en dwingt mij om keuzes te maken. Wat ik fijn vind is dat hij mij pusht om door te gaan als er bijvoorbeeld een afwijzing is, want die krijg je als startup natuurlijk ook.”
The Connection, waar Maryze ook aan deelnam, leverde haar vooral belangrijke aanknopingspunten op. Met name in het beter leren kennen van organisaties die op termijn interessant zijn om Chillbits mee aan de man te brengen. “Meekijken achter de schermen bij een partij als Thebe is voor mij ontzettend waardevol. Ik kan er mijn verhaal vertellen en leren over bijvoorbeeld inkoopprocessen. Daar kan ik mijn aanbod vervolgens verder op finetunen.”
Voor een eenpersoonsonderneming is deze coaching van onschatbare waarde. “Want als startup is ondernemen soms gewoon eenzaam,” erkent Maryze. “Het is wel fijn om iemand te hebben die zegt van nee joh, je bent goed bezig.” ChillBits richt zich na een ‘alle-kanten-op’-start, nu strategisch op de zorgmarkt. Hoewel besluitvorming in grote zorgorganisaties tijd kost, voelt ze dat ze steeds dichterbij komt.
Dankzij een samenwerking met groothandel Bidfood heeft Maryze al achter de schermen bij het AMC meegekeken. “Ik heb een goed verhaal dat aansluit bij wat er in de zorg speelt en ik denk dat ik een grote gunfactor heb,” aldus Maryze. Met Midpoint als stabiele factor en haar eigen winnaarsmentaliteit, bouwt Maryze stap voor stap aan een gezondere en duurzamere toekomst, met één ijsblokje tegelijk zoals het zelf zo mooi zegt.
“Het zou mij erg gaaf lijken om een miljoen kilo fruit en groenten te redden. Daar streef ik naar. Maar als ik alleen al de buren om hoek heb overtuigd dat ze geen frisdrank meer moeten drinken, maar gewoon water met wat vitaminen, dan heb ik mijn missie eigenlijk al bereikt.”
Ontdek hoe we jou kunnen ondersteunen op jouw weg naar succes!
Meer weten over hoe Startups for Society jouw impact startup kan ondersteunen? Stel je vraag.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken we technologieën zoals cookies om apparaatinformatie op te slaan en/of te openen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen we gegevens zoals browsegedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Het niet toestemmen of intrekken van toestemming kan een negatieve invloed hebben op bepaalde kenmerken en functies.