Gratis zonbescherming

Plaatsen van mobiele zonnebrandpalen op evenementen en openbare plekken om huidkankerbewustzijn te vergroten en zonnebrand toegankelijk te maken.

Zonnebrandcrème toegankelijk maken voor iedereen 

20% van alle mensen in ons land ontwikkelt een vorm van huidkanker. Dat kan anders! Dachten Wout en Philip van Smeerkees. Smeerkees maakt zonnebrandcrème toegankelijk voor iedereen door mobiele zonnebrandpalen te plaatsen op evenementen en openbare plekken. Deze palen bieden gratis zonnebrand aan, wat het gebruik ervan bevordert en bijdraagt aan bewustwording over huidkanker.

Zonnebrand binnen handbereik

Mede-oprichter Wout Spackler legt de bedrijfsvisie en totstandkoming uit. “Wist je dat huidkanker in Nederland een steeds groter probleem begint te worden? Wereldwijd staat ons land zelfs op de vierde plek, achter Australië, Nieuw-Zeeland en Denemarken. Tijdens een zonnige terrasdag in Tilburg kwamen we erachter dat je eigenlijk nergens zonnebrandcrème kunt vinden. Ja, je kunt naar de supermarkt rennen, maar dan ben je je plekje op het terras kwijt.”

Zo kwam het tweetal op het idee om sachets te gaan verkopen: eenmalige zakjes met een dosis zonnebrandcrème voor de zonbewuste terras- of festivalganger.

Impact areas

"“We hebben waardevolle leads opgedaan en vervolggesprekken ingepland. Startups for Society zorgde voor informele kennismakingen en nieuwe connecties buiten je eigen netwerk.”"

Wout Spackler
, oprichter smeerkees

De toekomst van Smeerkees

Als impact startup probeert Smeerkees ook bewustwording te creëren. In een wereld waarin de zon steeds harder begint te schijnen, is dat hard nodig. “Ons uiteindelijke echte doel is dertig procent minder huidkanker in dertig jaar. Dat is fors, maar door bewustwording te creëren en zonnebrandcrème op een makkelijke, snelle en gratis manier beschikbaar te maken, wordt het gebruik ervan bevorderd.”

Met het oog op de toekomst ziet Wout Spackler veel mogelijkheden voor creatieve partnerships. “Er is de afgelopen tijd veel te doen geweest over zonnebrandcrème, ook in de media. Dus de aandacht is wel op het onderwerp gevestigd, het wordt steeds belangrijker. Het zomerseizoen loopt nu ten einde, dus straks gaat de volle focus op komend voorjaar. Dan willen we van de dertig zonnebrandpalen die we nu hebben naar minimaal honderd gaan. In Nederland, maar misschien ook in het buitenland.” Lachend voegt hij eraan toe: “Maar nu eerst even op vakantie, misschien een paar weekjes naar de zon!”

Wil jij maatschappelijke uitdagingen aanpakken en omzetten in een duurzame onderneming? 

Ontdek hoe we jou kunnen ondersteunen op jouw weg naar succes!

betrokken business
coaches & experts

Business Coach

Karen Lanning

k.lanning@tilburguniversity.edu